CD
       
 鶴によせて 
   The Crane
                    ~ リコーダー ピアノ ~
Recorder & Piano



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 作曲:堀江はるよ  
 リコーダー:江崎浩司  ピアノ:堀江はるよ
 録音:小川洋(スタジオプラン*プラン) 
 於:富士見市民文化会館キラリ☆ふじみ
 使用楽器:スタインウェイD-274
 調律:按田泰司
 翻訳:カーティス・パターソン
 イラスト:新田和繁 
 編集:沖直美
 制作:かたつむり出版
 http://www.h2.dion.ne.jp/~comodo/
 R-1180503 ESC-RP-1007

 
定価:2800円(税込)

 
レビュウ  
 
  

 次に見えるものは  ~堀江さんのこと~ (リーフレットより)

 堀江さんの作品は、音楽なのに見えてくる。
知っている事はカタチを変えて、知らない事は印象的に見えてくる。
色彩は実に多様で、モノトーンでぐっと迫るものもあれば、
カラフルなのにとっても小さく静かなものまで。

 そして、生活を感じる。
はるか昔の、現代の、幼い頃の、昨日の生活。人がそこにはいるのだ。
堀江さんがいて、こちらを見ているのかもしれない。
いや、こちらが堀江さんを見ているのか?

どうやらお互い目が合わない工夫があって、安心して見て、見られる。
鶴や花がこちらを見る、そしてこちらも眺める。
楽しい日記を読むか、書いている。
次に見えるものは何だろう。堀江さんの作品はそういう魅力がある。

 雄大な雪原風景や、灯で仮面が浮かび上がるような暗闇も感じる「鶴によせて」。
それに加え、日々の出来事を綴ったかのような小曲集、花々に寄り添った小曲集が
このCDには網羅されている。

                      江崎浩司 


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                作品ノート堀江はるよ


「鶴によせて」 (リコーダー&ピアノ)

民話「鶴の恩がえし」の鶴は、人に姿を変えて、助けてくれた若者の妻になり、
自分の羽を抜いて美しい織物「鶴の千羽織」を織る。若者はそれを黄金に替え、
喜ぶ若者のために織り続けて弱った鶴は、やがて去ってゆく。

千羽織がどんなに美しくとも、鶴が羽を抜いてはいけないと、私は思う。
大空を飛ぶ鳥である鶴にとって、羽が無くてはならないものであるのと同じように、
それ無しでは、その人がその人らしく存在することが出来なくなってしまう…という
ものを、人はそれぞれ持っている。

それが何かは、当の本人にも、なかなか判らない。
自分らしい自分とは、どういうものなのかを探しながら、人は生きるのだろう。
そして、気がつくと鶴が小袖を着て機を織っていたりする。

それは仕方がない。現実には、機を織らずに暮らせる人など居はしない。
誰もが多かれ少なかれ、周囲に順応し、身に合わない努力をしながら生きている。
自分を犠牲にしてでもしなければならないことを、多くの人が抱えている。
けれどそういう中でも、自分の本質に関わることについては、可能な限りの執着を
私たちは持つべきではないか…

ドラマの都合上、主人公を女性にしなければならなかったけれど、私はこの曲を
男女を問わず、自分らしさを失わずに生きようとする全ての人に捧げたい。

 ・雪・・・・・・山あいの村。群れ飛ぶ鶴。次第に激しさを増す雪.
         やがて一羽を残して群れは去る。
 ・春・・・・・・村の女になったツル.畑を耕す村人、囀る小鳥。
 ・夜道・・・・・一人、祭りに向かうツル。
 ・想い・・・・・あふれ出るもの。
 ・笛・・・・・・聞こえてくる笛の音。
 ・はたを織る・・はたを織るツル。よみがえる鶴の心。
 ・空へ・・・・・機屋の前に立つツル。やがて空を舞う。
         雪は次第に激しくなり、姿は点になって消える。

「日記のような小曲集」-Turning pages-~ (ピアノ・ソロ)

   十頁の日記、そして終曲“おやすみなさい また あした”


「野の花による小曲集」 (リコーダー&ピアノ)
  ・ニワゼキショウ・・・・小鬼たち
  ・ヒメジョオン・・・・・貧しい乙女
  ・ホタルブクロ・・・・・道しるべ
  ・ドクダミ・・・・・・・雨の日に
  ・セリバヒエンソウ・・・つばめ
  ・スズメノテッポウ・・・草むらで
  ・ムラサキケマン・・・・花火・
  ・ハコベ・・・・・・・・白い服の少女
  ・エノコログサ・・・・・草野球と少年
  ・オオイヌノフグリ・・・野原のガボット
  ・スズメ・・・・・・・・枝の上のレントラー

 

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~ プロフィール ~  

堀江はるよ HARUYO HORIE(作曲)1944~

5歳より、浅井多枝子氏の指導により、ピアノを通して音楽を学び始める。
都立駒場高校音楽科(現・都立芸術高校)を経て、東京芸術大学作曲科卒業。
池内友次郎、島岡譲、三善晃の各氏に師事。
高校在学中よりクラシックバレエの伴奏ピアニストを務め、更に大学在学中から卒業後にかけて
8年間にわたり、宝塚歌劇団にて稽古場ピアニストおよび、ジャズの水島早苗、シャンソンの深緑夏代、
モダンダンスのアキコ・カンダの各氏のレッスンピアニストを務める。
2014年、スクエアピアノのための組曲「旅人-The Wanderer」がオランダの
Museum GEELVINCK HINLOPEN HUIS の FestivalOpening concert: New on Fortepianoにて、
丹野めぐみ氏の演奏により初演される。

 ~CD~
「ひらがなの手紙1~ギターの曲を集めて」「同2~リコーダーの曲を集めて」
「同3~歌とピアノ」「同4~歌とピアノとヴァイオリン」」(エッセイと楽譜)
「同5~リコーダーとチェンバロ」

 ~楽譜~

「堀江はるよギター曲集Ⅰ~Ⅳ」
 ギターとピアノ2種類の伴奏による「旋律楽器のための小曲集はるのむこうへ」
「リコーダー&チェンバロ シリーズ1・小曲集はるのむこうへ」、「同2・マリエンヌの打ち明け話」、
 リコーダーとピアノのための「野の花による小曲集-絵物語をそえて-」(近刊)

 堀江はるよ公式サイト「カタツムリの独り言」 http://www.h2.dion.ne.jp/~comodo/


江崎浩司 KOJI EZAKI(リコーダー)

桐朋学園大学古楽器科卒業。
第10回古楽コンクールにて第2位受賞。ブルージュ国際コンクール・アンサンブル部門第2位及び聴衆賞を獲得。
ソロアルバム「海の嵐」('12年レコード芸術詩特選盤ならびにアカデミー賞ノミネート)
「ヘンデル/リコーダーソナタ」('12年朝日新聞特選盤)
「テレマン/12のメトーディッシェ・ゾナーテンVol.1&2」('14年レコード芸術誌特選盤2冠、
およびに2014年レコードアカデミー賞音楽史部門1位)をリリース。
NHK・Eテレ「音楽のチカラ」にマスター役として出演。NHKテレビ「名曲アルバム~V.エイク」、
NHKFM「名曲リサイタル」に出演。
'10年シルク・ド・ソレイユの演奏メンバーに合格。
落語とのコラボレーション作品「死神」が文化庁芸術祭ノミネート。
'12年札幌にて日本初演となる野球オペラ「野球カンタービレ」脚本作曲指揮。

 江崎浩司公式ホームページ http://www.ezakikoji.com


 
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 鶴によせて  リコーダー&ピアノ
① (3’38)②春 (2’14) ③夜道 (1’50) ④想い (0’54) ⑤笛(3’16)
⑥はたを織る (2’25) ⑦空へ (2’31) 

日記のような小曲集- Turning the Pages -  ピアノ・ソロ
⑧ Page1(2’38)⑨Page2 (2’08) ⑩Page3 (1’02) ⑪Page4 2’30) 
⑫Page5(1’21) ⑬Page6 (2’33) ⑭Page7 (1’45) ⑮Page8 (1’27) 
⑯Page9(1’33)  ⑰Page10 (2’00)  ⑱おやすみなさい また あした (2’16)

野の花による小曲集  リコーダー&ピアノ
⑲ ニワゼキショウ(0’42) ⑳ヒメジョオン (1’02) 
21・ ホタルブクロ (0’55) 
22・ ドクダミ (1’26) 23・ セリバヒエンソウ(0’38)
24・ スズメノテッポウ(0’45)  25・ ムラサキケマン (0’57)  26・ ハコベ (1’37)
27・ エノコログサ (1’00) 28・ オオイヌノフグリ(1’11) 29・ スズメ(2’41) 

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Composition: Haruyo Horie  
Recording/Mastering: Hiroshi Ogawa(Studio Pelan*Pelan)
Recorded at : Fujimi Shimin Bunka kaikan Main Hall
Piano:Steinway D-274 Piano tuning:Taiji Anda
English translation : Curtis Patterson
Cover Illustration : Kazushige Nitta
Design : Naomi Oki (MORE than WORDS)
Production :Haruyo Horie (KatatsumuriPublishing) 

http://www.h2.dion.ne.jp/~comodo/
e-mail:katatumuri@k8.dion.ne.jp FAX 03-3312-4853
R-1180503 ESC-RH-1006  

  2,800 yen (tax included)  
 
 
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    Frankly speaking, I am half envious of the way in which you seem to truly enjoy sound as you move through life. Your sound presents itself in a simple and honest way, combining itself with words and spirit, and filled with sentiment, it is relationship to be envious of – something that should exist between people and sound, but something that we are losing today. People are losing their trust for sound.
And that is just what resounds here. The sound feels at ease with the composer, and entrusts itself to you. This is something that we love as humans. In the course of time people who listen to this music will realize this flawless relationship. And like me, they will feel envy and be astonished to find again this precious thing which has been lost.

Accept our blessings. It may be that we falter when first trying to answer your questions. But eventually, one by one we will find our own words, and that will be the homage to you and your music.

                          Akira Miyoshi, December 1, 2006


I received this letter upon the completion of my “Letter from Haruyo Horie – 3” album.
I have continued to compose music, encouraged by these kind words. Thank you Sensei!

                             Haruyo Horie, January 2015
 


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            Comporser's Note (Haruyo Horie)

   The Crane

① Snow ②Spring ③Evening Path ④Thoughts ⑤Flute ⑥Weaving at the Loom
⑦To the Sky

A suite of seven short pieces for recorder and piano.
Approximately 16 minutes in length.
For bass, tenor, alto, soprano and sopranino recorders.

In the folktale Tsuru no Ongaeshi (crane’s return of a favor) a female crane transforms herself into a woman and marries the young man who aided her in a terrible time of trouble. In secret she plucks her own feathers to weave the beautiful Tsuru no Semba-Ori silk brocade fabric that the man sells for a handsome price. The crane continues to weave to please her husband, but grows increasingly weak with fatigue and must eventually leave him when her identity is revealed.
No matter how beautiful the cloth woven by the crane is, I think it wrong that she plucks and uses her own feathers.
In the same way that feathers are necessary to the crane for flight through the great open skies, there is a part of each and every person that is essential to that individual’s being. Without that certain something, the person ceases to exists.
Pinpointing that special something is difficult, even for we ourselves. It could be said that we live our lives in a continual search for our own unique essence. Then suddenly we find ourselves like the crane “weaving at our loom.”
But this can’t be helped. In actuality, everyone must weave in order to keep alive. We all must adapt to our surroundings and accept the fact that life, to a greater or lesser degree, is about sacrifice. Within that realization however, in matters relating to the most essential parts of our being, we must as much as possible make strong connections within ourselves.
Through this work I depicted “the crane within myself.” I would like to dedicate it to all of those who strive to live life in dignity, maintaining a strong sense of self.


   Snow ・・・・・・・・・・・

A village deep within the mountains.
A flock of cranes flying overhead.
The snow falls more violently.
A single bird is left behind.

   Spring ・・・・・・・・・・・
The crane as a village maiden.
Villagers plowing the fields, the song of little birds.

   Evening Path ・・・・・・・・

 
Alone, the crane walks towards the little festival 
   Emotions・・・・・・・・・・
 Overflowing the heart.
   Flute・・・・・・・・・・・・

 The sound of the flute rings in the air.
   Weaving at the Loom ・・
 Crane at the weaving loom.
Memories of life as a bird revived.

   To the Sky・・・・・・・

 Crane standing before the weaving room.
The snow falls more heavily,
the crane grows smaller and disappears in the distance.


- Turning the Pages - a collection of piano solos like a diary

⑧~⑱Ten pages from a dialy, and the final tune “Good Night. Until Tomorrow.”


Little Suite of Wildflowers

⑲ Sisyrinchium rosulatum・・・・・・ Little Ogres
⑳ Erigeron annuus ・・・・・・・・・ Poor Young Maiden
21 Campanula punctata Lam ・・・・・Guidepost
22 Houttuynia cordata ・・・・・・・・On a Rainy Day
23 Delphinium anthriscifolium ・・・・ Swallow
24 Alopecurus aequalis・・・・・・・・In the Thicket
25 Corydalis incisa ・・・・・・・・・・Fireworks
26 Stellari ・・・・・・・・・・・・・・Girl in the White Dress
27 Setaria viridis ・・・・・・・・・・・A Boy a Ball Game on a Grassy Field
28 Veronica persica ・・・・・・・・・ Gavotte on the Meadow
29 Sparrow ・・・・・・・・・・・・・ Landler on the Branch


 


 
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                       Profiles  
   Haruyo Horie (Composer)

Born in Tokyo in 1944, Ms. Horie began learning about music at the age of 5, studying piano with Taeko Asai. After finishing her studies in the music section at Komaba Metropolitan High School (now known as Tokyo Metropolitan Fine Arts High School), she went on to graduate from the Composition Department at Tokyo National University of Fine Arts and Music. Horie’s instructors include Tomojiro Ikenouchi, Yuzuru Shimaoka and Akira Miyoshi. While a high school student, she worked as a classic ballet lesson pianist, and upon entering university she began as a pianist at the Takarazuka Theater Troupe’s training center where she continued to work for eight years. She has also been a lesson pianist for jazz artist Sanae Mizushima, chanson singer Natsuyo Fukamidori and modern dancer Akiko Kanda.
In 2014, Horie’s suite for square piano “The Wanderer” was premiered by Ms. Megumi Tanno in Holland at the Geelvinck Hinlopen Huis Museum’s Festival Opening Concert: New on Fortepiano.

http://www.h2.dion.ne.jp/~comodo/ (official site)


- CDs -
“Letter From Haruyo Horie” series, including No. 1 for guitar, No. 2 for recorder, No. 3 for voice and piano, No.4 for voice, piano and violin (with essay and score) and No. 5 for recorder and harpsichord

- Music Scores -
“Haruyo Horie Works for Guitar I〜V” / “Beyond Spring for Melody Instruments” with separate guitar and piano accompaniments / Recorder & Harpsichord Series No. 1 “Beyond Spring Collection” and No. 2 “Suite des confessions de Marienne”
“Little Suite of Wildflowers – with Illustrated Story” for recorder and piano (soon to be published)




Koji Ezaki(Recorder)

A graduate of Toho Gakuen College’s department of early instruments, Mr. Ezaki was awarded second prize for his recorder performance at the 10th Early Music Competition in Yamanashi, Japan in 1996. He also received second prize in the ensemble division and the audience award at the International Early Music Competition in Bruges.
Ezaki has released numerous solo albums, with his Umi No Arashi receiving Special Selection status by Record Geijutsu Magazine as well as a nomination for the Japan Record Academy Award in 2012. Other major releases include Handel/Recorder Sonatas (2012 Asahi Newspaper Special Selection) and Telemann / 12 Sonate Metodiche Volumes 1 and 2, awarded Record Geijutsu Magazine’s Special Selection status and first prize in the music history division of the Japan Record Academy Award.

Ezaki appeared on NHK Educational TV, playing the role of Master on Ongaku No Chikara. He has also been featured on NHK TV’s Meikyoku Album V. Eyck, and Meikyoku-Recital on NHK FM. He was selected as a performer for Cirque du Soleil in 2010, and his rakugo/early music collaboration “Shinigami” was nominated for participation in the Japanese Agency of Cultural Affairs arts festival. Ezaki also wrote and directed the baseball opera “Baseball Cantabile” which premiered in Sapporo in 2012.
http://www.ezakikoji.com (official site)


 
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The Crane  Recorder & Piano
① Snow (3’38)②Spring (2’14) ③Evening Path (1’50) ④Thoughts (0’54)
⑤Flute (3’16) ⑥Weaving at the Loom (2’25) ⑦To the Sky (2’31)

- Turning the Pages - a collection of piano solos like a diary  
Piano .solo
⑧Page1(2’38)⑨Page2 (2’08)  ⑩Page3 (1’02) ⑪Page4 (2’30) 
⑫Page5(1’21) ⑬Page6 (2’33) ⑭Page7 (1’45) ⑮Page8 (1’27) 
⑯Page9(1’33)  ⑰Page10 (2’00)  ⑱Good Night. Until Tomorrow.(2’16)

Little Suite of Wildflowers 
Recorder & Piano
⑲ Sisyrinchium rosulatum(0’42)⑳Erigeron annuus (1’02) 
21 ・Campanula punctata Lam (0’55) 22・Houttuynia cordata 1’26) 
23・⑤Delphinium anthriscifolium(0’38) 24・⑥Alopecurus aequalis(0’45)
25・Corydalis incisa (0’57)  26・Stellari (1’37) 27・Setaria viridis (1’00) 
28・Veronica persica(1’11) 29・Sparrow(2’41) 

 

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Katatsumuri Publissing:E-Mail/katatumuri@k8.dion.ne.jp

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